23 Luty - Międzynarodowy Dzień Walki z Depresją

Czas pandemii jest bardzo trudny dla dorosłych, jednak w takim samym stopniu dotyka młode osoby. Izolacja, nauka zdalna, strach o zdrowie i życie najbliższych oraz ograniczenie kontaktów z grupą rówieśniczą – tak ważną dla młodego człowieka w okresie dojrzewania...

Depresja u Dzieci i Młodzieży - życie w trybie offline

Depresja wśród dzieci i nastolatków jest bardzo niebezpieczna, ponieważ często jest niewidoczna dla osób z najbliższego otoczenia - mylona jest z buntem czy złym zachowaniem. Niestety często bagatelizowane są objawy depresji - nie lekceważmy ich.

Nie pozwól by kolega/koleżanka wylogowała się z życia!  REAGUJMY. Gdy zauważysz u dziecka/kolegi/koleżanki lub u kogoś z otoczenia zmiany w zachowaniu, które Cię zaniepokoją zgłoś to rodzicom/ nauczycielom/pedagogom/psychologom.

Na zdjęciu znajdziecie opis najważniejszych objawów depresji u dzieci i młodzieży oraz telefony pod którymi można szukać pomocy. Warto je znać !

  • A może sam dostrzegasz u siebie jakieś objawy?
  • Daj sobie szanse! Przyjdź i porozmawiaj - życie warte jest rozmowy ?
  • Jesteśmy tu dla Ciebie - Psycholog i Pedagog szkolny Szkoła Podstawowa w Lisięcicach

Poniżej wskazówki jak siebie wzmocnić, a tym samym uczynić się bardziej odpornym na ewentualne zagrożenia:

Zadbaj o relacje

Bliskie, szczere i autentyczne relacje z innymi pozwalają cieszyć się lepszym zdrowiem psychicznym. Spotykaj się z przyjaciółmi - czas pandemii nie oznacza, że nie możecie się widywać!, odśwież dawne znajomości, zadzwoń do znajomego. Pamiętaj, że zarówno Ty jak i inni możecie potrzebować wsparcia tak samo jak podzielenia się czymś radosnym.

Zadbaj o zdrowy sen

Sen jest jednym z istotniejszych czynników warunkujących dobry nastrój – ważna jest zarówno jego ilość, jakość oraz miejsce i czas zasypiania. Istotne, by Twój sen był regularny, ciągły i odpowiednio długi.

Zadbaj o zdrowy ruch

Aktywność fizyczna to kolejny istotny element dobrego samopoczucia. Wyniki wielu badań potwierdzają, że osoby regularnie ćwiczące cieszą się lepszym nastrojem i mniejszą skłonnością do depresyjności, a także mają lepszą samoocenę. Podczas ćwiczeń nasz organizm wytwarza endorfiny tzw. hormony szczęścia, które działają m. in. przeciwbólowo, uspokajająco i poprawiają nastrój. Ważne korzyści z regularnych ćwiczeń to także: poprawa jakości snu, redukcja lęku i cały szereg korzyści dla zdrowia ciała. Zastanów się więc jaki rodzaj ruchu sprawia Ci lub mógłby sprawiać przyjemność, pamiętając o tym, że bardziej wskazany jest taki rodzaj ćwiczeń, który możesz wykonywać na świeżym powietrzu.

Sprawiaj sobie (i innym) drobne przyjemności

Pierwszym krokiem może być spisanie na kartce listy aktywności, które Tobie sprawiają lub sprawiały (bo łatwo je zaniedbać) przyjemność. Sama ta czynność może być przyjemna. Nie jest istotne czy będzie to pyszne ciastko zjedzone w miłym miejscu, czy spacer w słoneczny dzień, słuchanie ulubionej muzyki, czy skok spadochronowy. Ważne jest to czy dla Ciebie te czynności niosą jakąś dozę przyjemności. Pamiętaj, że sprawiając innym przyjemność, np.. Pomoc rodzicom, powiedzenie koleżance, że podoba Ci się jej nowa bluzka- może sprawić, że sam/sama poczujesz się lepiej, bardziej potrzebna/potrzebny.

Rozwiązuj problemy

 Nie istnieją tacy, którzy nie mają problemów. To, co ludzi wyraźnie odróżnia to sposób radzenia sobie z nimi. Pamiętaj, że rozwiązywanie problemów to umiejętność (podobnie jak jazda na rowerze), z którą nikt nie przychodzi na świat, a którą można rozwijać i doskonalić.  Dodatkową pomocą może być wsparcie bliskiej osoby lub profesjonalisty (np.  psychologa).

Bądź w dobrej relacji ze sobą

Niezależnie od tego czy pomoże Ci w tym medytacja, relaksacja, modlitwa czy pisanie pamiętnika/ dziennika wdzięczności – lepsza znajomość siebie, własnych uczuć i potrzeb sprzyja dobremu samopoczuciu. Jeśli trudno Ci wyobrazić sobie jak mógłbyś sam się polubić, pamiętaj że możesz skorzystać z porady psychologa, aby lepiej „dogadywać się” ze sobą. Zadaj sobie ważne pytanie: „czego potrzebuję, by czuć się dobrze?” i uważnie posłuchaj własnej odpowiedzi. Pamiętaj, że relacja ze sobą to jedna z ważniejszych relacji jakich doświadczasz, choćby dlatego, że trwa całe życie.

Stosuj metodę małych kroków

„Nie od razu Kraków zbudowano”. Pamiętaj, że nawet największe zadanie można podzielić na serię mniejszych i „możliwych do pokonania szczebli”.

Więcej informacji znajdziesz na wyleczdepresje.pl